De Gasthuiskerk (GHK), gelegen achter de woningen en tussen het Allard Pierson, bij het Binnengasthuisplein op het Universiteitskwartier (UK) is recentelijk opgeknapt voor toekomstig gebruik. Naast het noodzakelijke funderingsherstel, enkele gevelwijzigingen en vernieuwing van het casco kunnen we ook met trots vermelden dat ook de energiehuishouding een extra impuls gekregen heeft middels zonnepanelen. Daarmee is de Gasthuiskerk het eerste UvA-gebouw in het Universiteitskwartier waar zonnepanelen nu -sinds medio april- actief in gebruik zijn.
De zonnepanelen zijn geplaatst op De GHK. Daarachter is de Binnengasthuisstraat te zien en de nieuwe UB.

Duurzaam energiegebruik GHK

Om duurzaam energiegebruik te stimuleren is de GHK is ook aangesloten op een warmtepomp en beschikt daarnaast over een luchtbehandelingskast waar er bij de luchtzuivering gebruik wordt gemaakt van een warmteterugwinnings- systeem. De UvA is ook voornemens dat dit gebouw in de toekomst kan worden aangesloten op het gebiedsgerichte WKO-ringnet, het ondergrondse ringnet wat in de toekomst moet gaan zorgen voor de warmte- en koude opslag voor de UvA-gebouwen op het UK. Naast de warmtepomp kan de GHK dus nu ook energie opwekken middels 33 zonnepanelen. Met deze hoeveelheid panelen kan naar verwachting een vermogen van 11500 kWh worden opgewekt, wat ongeveer gelijk staat aan het verbruik van vier huishoudens.

Zonnepanelen op (rijks)monumenten

Het mogen plaatsen van zonnepanelen op (rijks)monumenten is in Nederland, dus ook in Amsterdam, nog niet vanzelfsprekend. Het moet niet alleen voldoen aan de eisen van het Programma van Eisen (PvE) vanuit de opdrachtgever (in dit geval UvA) maar ook aan de aanvullende eisen die de afdeling Monumenten en Archeologie (M&A) van de gemeente stelt. We zijn als UvA met de gemeente Amsterdam tot overeenstemming gekomen over het legplan en de bijbehorende vergunning voor plaatsing van deze panelen. De Gasthuiskerk is daarmee het eerste UvA-gebouw op het UK waar zonnepanelen een bijdrage leveren aan de energiehuishouding.

Een ‘zonnige toekomst’ t.a.v. verduurzaming UK

Het volgende UvA-gebouw op het Universiteitskwartier waar ook zonne-energie zal worden opgewekt is de nieuwe Universiteitsbibliotheek, die momenteel gerealiseerd wordt. De zonne-energie wordt hier, na de ingebruikname, opgewekt door zonnepanelen op het dak . Ook is er voor gebouw BG3 een vergunning aangevraagd om zonnepanelen te mogen plaatsen. Na vergunningsverlening zouden deze vanaf medio 2025 geplaatst kunnen worden.

Daarnaast wordt er onderzocht hoe er op de gebouwen BG5 en de Oudemanhuispoort, gebouwen die momenteel nog in de ontwerpfase zitten, ook duurzaamheidstoepassingen -waaronder zonne-energie- kan worden toegevoegd aan het ontwerp. Waarbij ook hier rekening gehouden zal worden met de eisen die er worden gesteld aan de verduurzaming van rijksmonumenten en de eisen en wensen die de UvA zelf stelt in haar PvE’s.

Het Strategisch Masterplan Universiteitskwartier heeft ook verduurzaming van het gebied als thema opgenomen. Daarom zal de UvA naar de toekomst toe ook onderzoeken waar er op de UvA-gebouwen binnen het Universiteitskwartier mogelijk nog meer voordeel kan worden gehaald door duurzame opwekking van (zonne-)energie en andere duurzaamheidstoepassingen.

Positieve invloed op netcongestie

Het bewuster omgaan met het opwekken en opslaan van energie, middels bijvoorbeeld zonnepanelen, zorgt ervoor dat de invoer, van extern aangekochte energie, naar de panden verkleind kan worden. Naast duurzaamheidsaspecten voor het pand zijn er ook nevenvoordelen. Zo draagt een kleinere energievraag vanuit de gebruiker ten positieve bij aan de verdeling van de energievraag over diverse gebruikers in de stad, zeker ten tijde van een overvol energienet, de zogeheten 'netcongestie'. Het zorgt er tevens voor dat er minder grondstoffen, zoals koper, nodig zijn om een energienetwerk aan te leggen.