Gebouwen en campussen maken we niet voor één generatie studenten. Daarom streven we ernaar dat al het ontwerp van een gebouw een flexibele indeling krijgt. Zo kunnen de onderwijsvoorzieningen meegroeien met de wensen van de toekomst. De UvA wil hoogwaardig onderwijs aanbieden. Onder de noemer future learning werkt de UvA samen met een onderwijskundige die meedenkt over het toekomstige gebruik van leeromgevingen. Zo kan de universiteit anticiperen op het onderwijs van de toekomst.
Het ontwerp van gebouwen en campussen sluit aan bij de onderwijsvisie van de universiteit. Want de UvA wil haar medewerkers en studenten een rijke en betrokken leer- en werkomgeving bieden. Een omgeving waarin zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Naast het overdragen van kennis zijn experiment, vernieuwing en creativiteit essentieel in het betrekken en motiveren van medewerkers en studenten. De UvA ontwikkelt campussen en gebouwen om deze onderwijsbeleving mogelijk te maken.
Alle faculteiten experimenteren al met diverse werkvormen en met nieuwe inrichtingen van onderwijszalen. De ervaring leert enerzijds dat innovatieve onderwijsruimtes het onderwijs goed faciliteert. Anderzijds zijn de ruimtes zelf een aanjager van onderwijsvernieuwing. In de onderwijsruimtes worden werkvormen ingezet die samenwerken en actief leren stimuleren. Met de expertise van future learning kunnen faculteiten advies en ondersteuning krijgen bij het ontwikkelen van deze onderwijsruimtes. Dit gebeurt uiteraard in nauwe samenwerking met Facility Services.
Wil je meer weten over future learning? Neem dan contact op met Jet Bierman, onderwijskundige bij de afdeling HuisvestingsOntwikkeling via telefoonnummer 0653237329 of e-mail h.r.bierman@uva.nl. Zij helpt je graag verder.
Een onderwijsruimte moet niet alleen aansluiten bij het onderwijs dat gegeven wordt, maar zou ook moeten inspireren om te experimenteren.Jet Bierman, onderwijskundige