Op dit moment is de UvA bezig met het ontwerp voor project BG5. Gelijktijdig onderzoekt de UvA hoe de verbouwing het beste uitgevoerd kan worden en hoe de directe omgeving daarbij zo leefbaar mogelijk blijft voor alle gebruikers van het gebied.

In 2023 heeft de UvA tijdens o.a. meerdere buurtbijeenkomsten toegelicht hoe ze van plan is de bouw voor project BG5 én Oudemanshuispoort (OMHP) uit te voeren. De projectleider heeft met een maquette laten zien hoe bouwmateriaal via de gracht wordt aangevoerd en vervolgens met een bouwkraan in het Vendelhof van en naar de bouw wordt gehesen. Tijdens deze bijeenkomsten hebben direct omwonenden hun zorgen geuit over de locatie van de kraan. De gesprekken hierover hebben sindsdien stilgelegen door onder meer vertragingen in het ontwerpproces van BG5.

De bouwlogistiek is mogelijk anders dan we eerder dachten
De planning en de vorm van de werkzaamheden van zowel project BG5 als de omliggende projecten zijn veranderd en hebben invloed op de bouwlogistiek. Wat dat precies betekent, onderzoekt de UvA op dit moment.

De bouwkraan is naar verwachting korter nodig
Dit komt omdat de UvA het project Oudemanhuispoort gefaseerd aanpakt in 3 deelprojecten. Hierdoor is de planning voor dit project anders en hoeft de bouwkraan minder lang gebruikt te worden dan eerder is gemeld in de communicatie met de omgeving.

Bij de start van de bouw van BG5 zijn de bouwhekken voor de Universiteitsbibliotheek weg
De bouwwerkzaamheden voor BG5 starten naar verwachting begin 2026. Dan zijn de bouwwerkzaamheden van de nieuwe Universiteitsbibliotheek afgerond.

De werkzaamheden aan de Grimburgwal vallen samen met die van BG5
Hierdoor is de Grimburgwal en de Oudezijds Achterburgwal voor een lange periode slecht bereikbaar. De gemeente Amsterdam voert de kadewerkzaamheden Grimburgwal uit.

UvA gaat in het najaar opnieuw in gesprek met de directe omgeving
De UvA begrijpt dat een bouwkraan in het Vendelhof impact heeft op de leefbaarheid. Dit geldt voor alle gebruikers van het gebied, zowel bewoners als (speeltuin)bezoekers.

Daarom onderzoekt de UvA welke maatregelen mogelijk zijn om deze impact te verkleinen. We kijken bijvoorbeeld of de speeltuin tijdelijk een andere plek in het gebied kan krijgen. Dit, en mogelijke andere passende oplossingen bespreken we graag met onze directe buren.

Mocht u in de tussentijd vragen of opmerkingen hebben?  Stel die gerust aan omgevingsmanager Frances Rasker via omgevingsmanager-uk@uva.nl.