Langs de Vendelstraat is het gebouw BG5 tussen 1887 en 1890 oorspronkelijk gebouwd als nieuw Klinisch Ziekenhuis. Dit is ontworpen In sobere Neo-Hollandse Renaissance-stijl door de toenmalige assistent-stadsarchitect H. Leguyt volgens een paviljoensysteem, in opdracht van het Gasthuisbestuur. Het gebouw maakt deel uit van het complex Binnengasthuis, waar vroeger meerdere klinieken op het terrein toe behoorden. Het Binnengasthuiscomplex is van algemeen belang door de cultuur- en medisch-historische waarde – het maakte deel uit van de schaalvergroting en modernisering van oude ziekenhuizen aan het eind van de 19e eeuw. Het is daarnaast het enige overgebleven grote ziekenhuis van de binnenstad.

Oorspronkelijke indeling

Het oorspronkelijke gebouw bestond uit twee lange vleugels, waarbij de westelijke vleugel fungeerde als mannenkliniek; de oostelijke als vrouwenkliniek. De algemene voorzieningen waren gesitueerd in het verbindingsgebouw, waardoor het geheel een U vorm kreeg. Het verbindingsgebouw had aan de binnenplaats een ronde aanbouw, met daarin twee collegezalen. Voormalig student Jan Jager vertelt over het toenmalige academische ziekenhuis in een interview:

“Op de eerste etage zat interne geneeskunde, op de begane grond dermatologie en op de tweede etage de laboratoria en stafkamers. In het midden bevonden zich, boven elkaar, twee ronde collegezalen. Tijdens mijn coschap liepen we iedere vrijdagmiddag visites op een van de vier ziekenzalen met professor Borst, inwendige geneeskunde.” Jan Jager, voormalig student Binnengasthuisziekenhuis

Renovaties

Tot in 1981 was BG5 deel van het Binnengasthuis ziekenhuis, daarna heeft de subfaculteit Politieke wetenschappen zich hier gevestigd. De eerste ingrijpende renovatie vond in 1968 plaats, toen het gebouw een nieuwe vleugel van drie bouwlagen met een plat dak er bij kreeg. Deze vleugel deelt de binnenplaats sindsdien in tweeën. In 1988 werd BG5 het meest ingrijpend verbouwd, de mensa vestigde zich in het gebouw en de binnenplaats werd overdekt met een piramidevormige transparante erker. Ook intern is het gebouw in 1988 fors gewijzigd, waarbij het grote trappenhuis van de oostelijke vleugel is gesloopt.  Sindsdien is het gebouw alleen nog maar van binnen aangepast voor de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Bron: https://rijksmonumenten.nl/monument/518306/klinisch-ziekenhuis/amsterdam/

Bekijk de webcolleges: Bouwhistorische onderzoeken BG5 en OMHP

Voor BG5 en de Oudemanhuispoort (OMHP) zijn bouwhistorische verkenningen gedaan. Uit deze onderzoeken zijn resultaten gekomen die een interessant verhaal vertellen over de tijdlijn van de gebouwen. De presentatie wordt gedaan door bouwhistoricus Hans Vlaardingerbroek.