Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Pedagogiek en Algemene Didactiek A
    Blok 1
    Blok 4
    3
  • Geschiedenis en educatie
    Blok 1
    Blok 2
    12
  • Onderwijspraktijk A
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    6
  • Onderwijspraktijk B
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    9
  • Vakdidactiek 1
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    9
  • Pedagogiek en Algemene Didactiek B
    Blok 2
    Blok 5
    3
  • Het Schoolvak: onderzoek en praktijk
    Blok 3
    6
  • Gebonden keuze
    Blok 1
    Blok 2
    12
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Vakdidactiek 2
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 4
    Blok 5
    3
  • Methoden van onderzoek
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    6
  • Onderwijspraktijk C
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    15
  • Gebonden keuze
    Blok 1
    Blok 2
    12
  • Gebonden keuze
    Blok 1
    Blok 4
    3
  • Masterscriptie Educatie en Communicatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    21
Verplicht vak
Keuzevak
UvA Studiegids: Geschiedenis (Educatie en Communicatie)
Museum het Schip
Studenten maken een video voor Museum Het Schip

De studenten van deze master hebben een geanimeerde video gemaakt, in opdracht van Museum Het Schip. De video is door het museum daadwerkelijk in gebruik genomen en wordt ingezet als onderdeel van een educatief programma voor MBO-klassen die het museum komen bezoeken.

  • Kernvakken

    In het eerste jaar word je ondergedompeld in het huidige historische onderzoeksveld. In het kernvak Master geschiedenis maak je kennis met de historiografie, de belangrijkste onderzoekstradities en theoretische concepten van het gekozen specialisme. In het vak Geschiedenis en educatie krijg je zicht op de omgang met het verleden en leer je hoe je historische wetenschappelijke kennis kunt presenteren aan een publiek van niet-historici. Je verwerft kennis van doelen en inrichting van het geschiedenisonderwijs en discussies daarover en volgt vakken op het gebied van vakdidactiek en pedagogiek. In de tweede helft van het eerste jaar ga je ook stage lopen op een school.

    In het tweede jaar loopt de stage door en verdiep je je verder in de vakdidactiek en een pedagogisch thema naar keuze. Vakinhoudelijke verdieping vindt plaats in de themacolleges van het Masterprogramma geschiedenis. Je sluit de opleiding af met een afstudeerscriptie waarin je een historisch onderzoek combineert met een vakdidactisch onderzoek waarin je op  systematische wijze onderwijs ontwerpt of evalueert.

  • Inspiratie, innovatie en intervisie

    Gedurende het hele programma volg je het inspiratie-, innovatie- en intervisietraject. Dit traject is opgebouwd uit bijeenkomsten met inspirerende professionals, individuele planningsgesprekken, reflectieopdrachten en intervisiesessies. Alle studenten uit een groep zitten het hele traject bij elkaar.

  • Onderwijspraktijk/stage

    Vanaf halverwege het eerste jaar tot aan het einde van de opleiding sta je voor de klas. De gehele stage omvat 840 uur, waarbinnen je ten minste 100 klokuren lesgeeft in het voortgezet onderwijs. De relatief lange stageperiode zorgt ervoor dat jouw vaardigheden goed worden ontwikkeld en je veel ruimte krijgt om ervaring in de praktijk op te doen. Je kunt ervoor kiezen om je stage op twee verschillende scholen te doen, zodat je kunt kennismaken met verschillende onderwijstypen en schoolculturen. Naast lesgeven kun je ook betrokken worden bij andere school gerelateerde zaken zoals excursies, ouderavonden en individuele begeleiding van leerlingen.

  • Afstudeertraject

    Het afstudeertraject kenmerkt zich door een directe koppeling tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Je kiest een thema dat voortkomt uit de onderwijspraktijk of vanuit je interesse voor een historisch onderwerp. Als je kiest voor een vertrekpunt vanuit de onderwijspraktijk en een educatief product centraal stelt, voeg je verdieping toe in de vorm van historisch onderzoek of theoretische reflectie. Vertrek je  daarentegen vanuit een historische vraag, dan zul je je ook verdiepen in de ontwikkeling of evaluatie van een praktijktoepassing. Je scriptie wordt beoordeeld door zowel een vakdidacticus als een vakdocent. 

  • Vakmaster al behaald?

    Heb je jouw master in Geschiedenis al behaald en wil je leraar worden? Dan kun je kiezen voor de 1-jarige master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO).

Geschiedenis aan de UvA

Geschiedenis is overal, van verleden tot heden. Ontdek op de disciplinepagina van Geschiedenis wat er allemaal mogelijk is wanneer je Geschiedenis studeert midden in Amsterdam.