In 2014 is het rijksmonument Binnengasthuis 2 (BG2) gerenoveerd en verduurzaamd. Na oplevering is het pand in gebruik genomen door de vakgroepen Kunstgeschiedenis en Cultuurwetenschapen van de faculteit Geesteswetenschappen. Ook de onderwijsadministratie is er inmiddels gevestigd. Zijn zij tevreden over hun onderkomen? Een gesprek met Agaath Homminga, hoofd Bedrijfsvoering Kunst- en cultuurwetenschappen.

In de zomer werkt Agaath Homminga graag in BG2, omdat het pand lekker koel is. Ze heeft als hoofd Bedrijfsvoering Wijsbegeerte ook een werkplek op de Oude Turfmarkt 141-147. Dit rijksmonument - ook eigendom van de UvA- is nog niet verduurzaamd zoals BG2.

Deze voormalige vrouwenkliniek van het Binnengasthuis, gebouwd tussen 1874-1877, is door het Rijk in 1995 overgedragen aan de UvA, die vanaf dat moment zelf verantwoordelijk werd voor de huisvestingsinvesteringen en – exploitatie. In 2014/2015 is het pand gerenoveerd als sluitstuk van een ontwerpproces dat al in 2008 was gestart. Daarbij is teruggegrepen op het oorspronkelijke ontwerp van de architecten A.N. Godefroy en B. de Greef door latere toevoegingen te verwijderen en de originele gevel en structuur te herstellen. Inclusief funderingsherstel en verduurzaming heeft de renovatie totaal acht miljoen euro gekost.

Renovatie

Homminga: “Het gebouw is knap gerenoveerd, want binnen heb je het gevoel dat alles nieuw is. Mijn collega’s en ik zijn positief over het resultaat. We vinden BG2 een fijn gebouw om in te werken. Er is veel glas en dus licht van buiten en er zijn mooie materialen gebruikt. We hadden in het begin wel wat klachten, maar die zijn allemaal verholpen. De automatische zonwering bijvoorbeeld reageerde direct op elk zonnetje. Dat was heel onrustig. Waar we aan moesten wennen was de automatische verlichting. Omdat we niet wisten dat dit systeem op lichtintensiteit reageert, stonden we als het licht uitging met onze armen te zwaaien.”

Gebruikskwaliteit

Als hoofd Bedrijfsvoering houdt Homminga zich bezig met personeelszaken, financiën en faciliteiten. Namens de gebruikers onderhoudt ze contact met Facility Services (FS) over onderhoud van het gebouw. “Klachten komen bij mij binnen en voor FS ben ik het eerste aanspreekpunt. Wetenschappers zijn over het algemeen best kritisch over hun behuizing. Ze willen graag stilte en een aangename temperatuur. Over BG2 hoor ik, sinds we hier naartoe verhuisden, overwegend positieve geluiden. De verduurzamingsmaatregelen die in 2014 zijn genomen zijn niet ten koste gegaan van de gebruikskwaliteit. Door het gebouw te behouden en te renoveren is een belangrijke bijdrage geleverd aan het verminderen van de ecologische voetafdruk van de UvA.”

Verduurzaming

De verduurzaming van BG2 past in het beleid van de UvA de CO2 -uitstoot van haar  vastgoedportefeuille met 95% te verminderen ten opzichte van de uitstoot in 2005. Een enorme klus die in 2040 afgerond moet zijn. In de Routekaart Energietransitie UvA staan de stappen die gezet worden om dit doel te bereiken. Zie ook dit eerste artikel uit de rubriek "Duurzame campus" waarin de aanpak van de UvA wordt beschreven.

In het onderstaande tabel staan de maatregelen die genomen zijn om BG2 te verduurzamen:

Vierkante meters

Een efficiënter gebruik van vierkante meters draagt, volgens Homminga, ook bij aan vermindering van de CO2-uitstoot. “Wetenschappers zitten niet meer de hele dag op kantoor. Bovendien worden werkplekken veel meer gedeeld. Alleen hoogleraren hebben nog een eigen kamer. Universitaire docenten delen een 3- tot 5-persoonskamer. De overige docenten werken op de flexzolder.” Homminga is op het ogenblik weer in gesprek met de architect die betrokken was bij de renovatie in 2014. Ze bespreekt met hem een aantal aanpassingen die nodig zijn omdat de opleiding Conservering & Restauratie naar BG2 verhuist. “We moeten indikken, omdat er dertig nieuwe gebruikers bijkomen. Ook de vierkante meter-norm is bijgesteld. We moeten de beschikbare vierkante meters dus beter benutten. Dat draagt ook bij aan de verduurzamingsambities van de UvA.”