Placemaking is een vorm van gebiedsontwikkeling van openbare ruimte, waarbij de gebruikers van een gebied centraal staan in het ontwerp en beheer. Studenten van de UvA zijn één van gebruikersgroepen in het Universiteitskwartier (UK). Zij kunnen samen met andere studenten het interdiscplinaire keuzevak 'Placemaking Universiteitskwartier’ volgen vanaf september 2021 en meteen een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de herinrichting van de publieke ruimte. Inschrijven is nog mogelijk voor studenten.

Deze module is het vervolg van de Placemaking estafette in het voorjaar van 2021. De uitkomsten hiervan zijn te zien in het eerder gepubliceerde nieuwsbericht.

Samenwerking

Door deelname aan het interdisciplinaire keuzevak kunnen studenten, in samenwerking met andere belanghebbenden zoals de bewoners en de Gemeente Amsterdam, een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het gebied. Hoewel de contouren bijna zijn vastgelegd in het Strategisch Masterplan is er nog volop ruimte voor ideeën om het UK in de toekomst, en ook nu al, een waardevolle plek te maken. Studenten werken in het gebied tussen de Nieuwe Doelenstraat, Oude Turfmarkt, Oude Hoogstraat en Kloveniersburgwal. In interdisciplinaire groepjes werken studenten aan projecten in opdracht van gebruikers in en om het UK. Dit leidt tot tastbare resultaten, zie video:

Kick-off

Vanaf 13 september gaat deze Placemaking module (12 ECT) van start op het Universiteitskwartier met plek voor 20 gemotiveerde studenten. Na een kennismakingszitting volgt de kick-off meeting waar studenten, docenten en opdrachtgevers kennis met elkaar maken.

Meer informatie

Ga naar de website placemakingamsterdam.nl met alle afgeronde placemaking projecten, óók die op het BG-terrein.

Voor studenten

Inschrijven is nog mogelijk voor studenten van verschillende disciplines en universiteiten tot uiterlijk donderdag 2 september, 13:00 uur. Voor meer informatie of vragen zie de UvA studiegids 2021-2022