Feike Dietz (1984) is hoogleraar ‘Mondiale dynamiek van de Nederlandse letterkunde’ aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek gaat over de relatie tussen vroegmoderne teksten, kennis en lezen, met speciale interesse voor jeugd, vrouwen en meisjes. Over de creatie van jeugdige lezers en geletterdheid in achttiende-eeuwse kinderboeken schreef zij Lettering Young Readers in the Dutch Enlightenment: Literacy, Agency and Progress in Eighteenth-Century Children's Books Lettering Young Readers in the Dutch Enlightenment: Literacy, Agency and Progress in Eighteenth-Century Children’s Books (Palgrave Macmillan 2019). Jeugdige empirische leerpraktijken staan centraal in het themanummer van Science in Context dat ze redigeerde met Sven Dupré: Youthful Minds and Hands: Learning Practical Knowledge in Early Modern Europe (2019). Ideeën over de kennis en kunde van vroegmoderne schrijvende vrouwen onderzoekt ze samen met Nina Geerdink. Dat onderzoek resulteerde recentelijk in ‘Women’s Strength Made Perfect in Weakness’, Open Access gepubliceerd in Portraits & Poses: Female Intellectual Authority, Agency and Authorship in Early Modern Europe (Beatrijs Vanacker en Lieke van Deinsen, Leuven UP 2022).
Het onderzoek naar kennis, jeugd en vrouwen werd in de afgelopen jaren gedeeltelijk uitgevoerd binnen het interdisciplinaire project 'Global Knowledge Society'. In het voorjaar van 2020 was Feike NIAS-fellow binnen de themagroep ' Understanding Knowledge in the Low Countries (1500-1900)'. In 2018 participeerde zij in de NIAS-themagroep ‘Knowledge and the Market’. De samenwerking resulteerde in Early Modern Knowledge Societies as Affective Economies (Inger Leemans en Anne Goldgar, Routledge 2020).
Daarnaast geeft Feike sinds september 2016 samen met Marjo van Koppen leiding aan het NWO Vrije Competitieproject 'Language Dynamics in the Dutch Golden Age', waarin de letterkundige en taalkundige factoren van taalvariatie in het zeventiende-eeuws Nederlands op interdisciplinaire wijze worden bestudeerd. Binnen dit project promoveerde Cora van de Poppe succesvol op de retorische en literaire effecten van werkwoordvariatie in zeventiende-eeuwse prozateksten (2022).
Feike is redactielid en mede-oprichter van het tijdschrift Early Modern Low Countries. Zij is redacteur van LitLab, een digitaal laboratorium voor literatuuronderwijs op middelbare scholen, en werkt mee aan de vernieuwing van Literatuurgeschiedenis.org, als trekker van de contentgroep Achttiende Eeuw. Zij publiceert regelmatig over literatuuronderwijs, en over leerprocessen en kindbeelden in de hedendaagse wereld. In 2019 en 2020 voerde ze samen met Laurens Ham een onderzoek uit naar de verbeelding van kinderen in veertig jaar Kinderen voor Kinderen, dat veel media-aandacht genoot.
Van 2007 tot 2011 werkte Feike aan een proefschrift over de interconfessionele uitwisseling van geïllustreerde religieuze literatuur in de vroegmoderne Republiek (Universiteit Utrecht, 16 mei 2012). Haar boek Literaire levensaders. Internationale uitwisseling van woord, beeld en religie in de Republiek verscheen in 2012 bij uitgeverij Verloren. Zij was ook editor van Illustrated Religious Texts in the North of Europe, 1500-1800 (Ashgate 2014).
Van 2011 tot 2022 werkte Feike als Universiteit Docent Vroegmoderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Zij was opleidingscoördinator van interdisciplinaire bacheloropleiding Taal- en Cultuurstudies en programmacoördinator van de Research Master Nederlandse Literatuur en Cultuur. Eerder gaf zij ook colleges aan de Hogeschool Utrecht, in de Master Leraar Nederlands.