UvA bouwt op Amsterdam Science Park energieneutraal gebouw voor Informatiewetenschappen

Benthem Crouwel Architects tekent voor ontwerp nieuwbouw

Met het aanstellen van vier hoogleraren en de bouw van ASP 942 investeert de UvA de komende jaren om zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen op het vlak van Kunstmatige Intelligentie (KI). Bestuursvoorzitter Geert ten Dam: “Deze nieuwbouw biedt unieke mogelijkheden voor de samenwerking met partners om zo de technologische en maatschappelijke uitdagingen van Kunstmatige Intelligentie op te pakken.”

‘Smart’ en gezond

Het winnende ontwerp van Benthem Crouwel Architects valt vooral op vanwege de manier waarop het gebouw kan inspelen op het gebruik; minder gebruik betekent minder verwarmen, of bij intensiever gebruik krijgt gebouwbeheer een signaal dat bijvoorbeeld toiletten extra gereinigd moeten worden. Met overzichtelijke ruimten die ontmoeting mogelijk maken, uitzicht en voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat met veel groen krijgt het gebouw een prettig en gezond binnenklimaat.

Impressie van het nieuwe gebouw (copyright Benthem Crouwel Architects)

Duurzaam en flexibel

Het ontwerpteam krijgt van de UvA de ambitie mee om met een minimaal gebruik van grondstoffen en het voorkomen van afvalstromen een duurzaam energieleverend gebouw te realiseren. De besparing op energie wordt bijvoorbeeld deels gerealiseerd door een optimale positionering van het gebouw ten opzichte van de zon en een op het toetreden van daglicht afgestemde open/dicht-verhouding van de gevel. De flexibele indeling van het gebouw maakt het daarnaast mogelijk om gedeelten van het gebouw af te sluiten, bijvoorbeeld bij verschillende openingstijden voor onderwijs, onderzoek en co-creatie of bij gewijzigd gebruik in de toekomst. Decaan Peter van Tienderen: “Ik ben blij met het duurzame flexibele ontwerp. Het stelt ons in staat om voortdurend in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen en samenwerking met nieuwe partijen, zoals het MKB. We kunnen medewerkers, studenten en partners bovendien een prettige en gezonde werkomgeving bieden.”

Visualisatie van energiegebruik in zomer en winter (copyright Benthem Crouwel Architects)

Visionair ontwerp

Een toegankelijk en transparant gebouw, waar medewerkers, studenten en bedrijfsleven zich thuis voelen, een levendig en inspirerend gebouw waarin onderwijs, onderzoek en aanstormend talent in de informatiewetenschappen elkaar kunnen kruisbestuiven. Met deze visie, het plan van aanpak, de keuze van constructeur, circulariteit in combinatie met prijs was de gunningscommissie unaniem in haar oordeel: Benthem Crouwel Architects is in combinatie met bouwadviesbureau Strackee, bouwfysisch adviseur DGMR en installatie adviseur Deerns gekozen om een integraal ontwerp voor ASP 492 te maken.

Planning

Vanaf de oplevering in de tweede helft van 2021 zullen twee instituten, Instituut voor Informatica (IvI), Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) en het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) als eerste bewoners het gebouw in gebruik nemen.