Marlies Veldman, programmamanager LAB42 is trots dat het definitief ontwerp bijna rond is, aan vele wensen op het gebied van duurzaamheid, circulariteit, welzijn en creativiteit is gehoor gegeven.'LAB42 nodigt echt uit om naar binnen te gaan! Dankzij de transparante gevel kun je zien wat er binnen gebeurt, zoals in het Robo- en Visualisatie Lab. Dat maakt je nieuwsgierig', zegt de programmamanager Huisvestingsontwikkeling van de UvA, over het nieuwe gebouw van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI).
Marlies Veldman - Programmamanager Huisvestingsontwikkeling LAB42
Marlies Veldman - Programmamanager UvA Huisvestingsontwikkeling LAB42
Idee Gevelontwerp
Duurzaam en Circulair LAB42 (bron: Benthem Crouwel Architects)

LAB42 is een transparant gebouw met een logische opbouw. Vanuit het Atrium op de begane grond zie je meteen hoe het gebouw in elkaar zit en hoe je van A naar B komt. De architect Benthem Crouwel heeft het gebouw samen met de gebruikers ontworpen en rekening gehouden met de wensen van de verschillende doelgroepen. Zo zijn er ruimtes waar je je optimaal kunt concentreren, kunt samenwerken en kunt ontmoeten.

Duurzaam

Marlies Veldman is er trots op dat circulariteit en duurzaamheid in het gebouw doordacht zijn doorgevoerd. Op het dak komt een waterbuffer voor de opvang van regenwater, dat gebruikt wordt om de toiletten mee door te spoelen. Bovenop de waterbuffer komt een sedumdak van vetplanten dat bijdraagt aan vermindering van de CO2-uitstoot en de filtering van fijnstof. Daarbovenop komen ten slotte zonnepanelen. Met  de energie die we zo opwekken, houden we alle installaties en apparaten in het gebouw draaiende. De koeling voor heavy users, zeer warme ruimtes zoals serverruimtes komt van de warmtekrachtcentrale op het Science Park. Kortom, er staat straks een energieneutraal gebouw.

Circulair

“Wat in het gebouw niet strikt nodig is, doen we niet”, zegt Veldman. Er zijn geen verlaagde plafonds om leidingen te maskeren. We beperken zo het gebruik van grondstoffen en werken ook zoveel mogelijk met gebruikte materialen. Een andere gouden regel is dat we zo veel mogelijk herbruikbare onderdelen willen gebruiken; onderdelen die apart van elkaar opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarom bestaat het frame van het gebouw uit een stalen skelet dat volledig demontabel is, evenals de vloerdelen en de scheidingswanden. Met LAB42 kunnen we volgens Veldman honderd tot tweehonderd jaar vooruit. De indeling van het gebouw kunnen we wijzigen omdat de scheidingswanden en vloerdelen relatief makkelijk verplaatst kunnen worden. En als we over 25 jaar een andere gevel willen, kunnen we de gevelpanelen vervangen.

Welzijn en Gezondheid

Veldman vertelt dat in het ontwerp tot in detail aandacht is besteed aan het welzijn en de gezondheid van gebruikers. Via het dak van het Atrium komt veel daglicht binnen. Ook alle onderwijs- en collegezalen hebben daglicht. Gebruikers kunnen bovendien temperatuur en ventilatie, binnen een bepaalde marge, zelf regelen. De ramen aan de gevelkant kunnen open en de zonneschermen - van gerecycled plastic uit de oceaan - kunnen handmatig worden bediend. Verder stimuleren we traplopen voor de broodnodige beweging. De trappen zijn daarom overal zichtbaar en de liften juist minder. Overigens doet dat niets af aan de toegankelijkheid van het gebouw.

'Intelligente Werkplek'

In het Atrium krijgt horeca een plaats en is er volop ruimte voor ontmoeting. Op de eerste en tweede verdieping bevinden zich de onderwijs- en collegezalen. Op de derde verdieping komen speciale ruimtes waar partners uit het onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven elkaar  ontmoeten en kunnen samenwerken. Hier kun je ook koffiedrinken, relaxen of werken in een grote loungeruimte. Helemaal bovenin, op de vierde verdieping, komen uiteindelijk de kantoren van de instituten. LAB42 is een unieke, ‘intelligente’ werkplek waar onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven samensmelten.  Het getal 42 is zeer bekend onder informatiewetenschappers. Het is namelijk het antwoord op de ultieme vraag over het leven, het universum en het alles (uit: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy). Vandaar de naam.