Het atrium in de nieuwe Universiteitsbibliotheek (UB) is zo goed als een feit. De spectaculaire dakconstructie van staal en glas is gereed en zorgt voor een overkapping van de voormalige binnentuin van het Binnengasthuis. Het atrium dat hierdoor is gecreëerd, wordt dé ontmoetingsplek in de nieuwe UB voor studenten en onderzoekers. Daarnaast vordert de nieuwbouw op de hoek met de Nieuwe Doelenstraat in rap tempo. De nieuwe UB gaat open in het derde kwartaal van 2025. In de nieuwste timelapse video zie je de wording van het atriumdak en de nieuwbouw.
Beeld: Keur Overview - Drone foto Universiteitsbibliotheek Amsterdam

Atriumkap

Voor het ontwerp van het atriumdak was de architect geïnspireerd door de natuur. Het dak lijkt op een blad en de stalen trap die het ondersteunt op een boom. De constructie was een uitdaging omdat de kap niet te zwaar mocht steunen op de oude muren van het voormalig ziekenhuis. In de kap zit namelijk zo’n 230 ton staal met daarbij nog eens 457 glasplaten. Het dak bestrijkt zo’n 550 vierkante meter glas. Hierin is een vernuftig afwateringssysteem geïntegreerd zodat bij een regenbui 1000 liter water per minuut kan worden afgevoerd.

Het atrium wordt de centrale ruimte in de nieuwe UB. De voormalige binnentuin van het ziekenhuis wordt nu een gigantische hoge ruimte die gebruikt wordt als ontmoetingsplek voor studenten en onderzoekers maar ook ingezet kan worden voor evenementen. Via de entree kom je direct in het atrium waar de informatiebalie is. Er zijn zitjes voor informeel overleg en in de stalen trap zijn op de platformen studieplekken gevestigd. Extra ruimte is gecreëerd in het verdiepte atrium in de kelder waar zich studiezalen en de uitleenbalie bevinden. De voormalige buitenmuren van de Tweede Chirurgische Kliniek en het Zusterhuis zijn door het atrium binnenmuren geworden. Op de balkons aan de studiezalen op de verschillende verdiepingen kijk je nu niet meer uit over een tuin maar over het atrium.

Nieuwbouw

De nieuwbouwvleugel krijgt eveneens vorm en biedt met drie verdiepingen veel ruimte.  Zo komt er op de begane grond een gezellig UB Café met 100 zitplekken om koffie te drinken of te lunchen. Op de eerste en tweede verdieping komen ruime studiezalen en eenpersoons studiecabines. Op de derde verdieping komt een samenwerkzaal en een dakterras met fantastisch uitzicht over Amsterdam en studieplekken in de buitenlucht. De nieuwbouwruimte in de kelder wordt benut voor een expeditieruimte voor aan- en afvoer van boeken en andere goederen. Inmiddels zijn de glazen puien van het nieuwbouwdeel geïnstalleerd. Deze zullen eind van de zomer niet meer zichtbaar zijn als het bronskleurige gevelscherm van 10 bij 50 meter eroverheen wordt gemonteerd. Aan de betonnen vloer waren vaten van 32000 kg gehangen als voorbelasting voor het gevelscherm, de staalconstructie en gevelpui. Een bijzondere constructie.

De eerste icoon – het atrium – is nu voltooid.  De tweede icoon – het gevelscherm – zal naar verwachting deze zomer gereed zijn. Vervolgens wordt gestart met het interieur binnenin het gebouw en kunnen we onze prachtige universiteitsbibliotheek in september 2025 openen.

Bekijk de timelapse:

Timelapse nieuwe UB