De UvA heeft in juli 2023 een concept-vergunningsaanvraag ingediend bij stadsdeel centrum van de gemeente Amsterdam voor de aanpak van BG5 in het Universiteitskwartier: een combinatie van funderingsherstel, vervangende nieuwbouw van de huidige piramide en het dak van het atrium en de restauratie van het monumentale pand van BG5. Op 4 oktober 2023 heeft de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK), een onafhankelijk adviesorgaan van de gemeente, deze concept aanvraag behandeld in een openbare zitting. Tijdens de zitting werd duidelijk dat de CRK op een aantal belangrijke punten niet overtuigd is. In de meeste gevallen volgt de gemeente bij een definitieve aanvraag het advies van de CRK.
Artist impression van het nieuwe atrium van BG5 (conceptfase) door Ector Hoogstad Architecten

De UvA heeft het verslag van deze zitting woensdag 18 oktober ontvangen. Het programmamanagement UK en projectteam BG5 stemmen goed af met betrokkenen en bekijken welke onderdelen van het plan voor BG5 een aanvulling of aanpassing nodig hebben voor indiening van de definitieve vergunningsaanvraag. Deze stap maakt de planning van BG5 onzeker. Wat weer gevolgen kan hebben voor de bouwplanningen van andere projecten van het Universiteitskwartier die onder meer door hun ligging afhankelijk van elkaar zijn.  Dit wordt in de komende tijd in kaart gebracht en afgestemd.