Arcadis heeft namens de Universiteit van Amsterdam (UvA) de afgelopen week de vergunning aangevraagd om te mogen werken in de openbare ruimte. Dit is een van de benodigde vergunningen voor de aanleg van de gebiedsgerichte warmte-koude opslag (WKO) van de UvA op het Universiteitskwartier (UK). Dit als vervolg op de eerdere aanleg van de ondergrondse WKO-bronnen bij bouwproject UB, die straks gekoppeld worden aan de gebiedsgerichte installatie.

Waarom een WKO-installatie voor het Universiteitskwartier?

De UvA wil haar panden op het Universiteitskwartier verduurzamen. Een zogeheten WKO-ringleiding is één van de maatregelen om het vastgoed op het UK te verduurzamen. Hierbij worden meerdere WKO-bronnen aan elkaar gekoppeld tot een netwerk voor de energievoorziening van de gebouwen van de UvA in het UK. Het voordeel hiervan is dat de bronnen niet meer per gebouw gerealiseerd hoeven te worden. En dat het netwerk een overschot of schaarste van energie vanuit de panden binnen het eigen netwerk kan opvangen.

Globale planning vergunningentraject en aanleg WKO-installatie (onder voorbehoud)

• WIOR-aanvraag Gebiedsgerichte WKO Universiteitskwartier, aanvraagnummer: W23016642
    WIOR betekent Werken In de Openbare Ruimte. Wie in Amsterdam in de openbare ruimte wil werken heeft een vergunning nodig.
  • Aanvraag via Waterwet ‘m.e.r.-beoordeling’  voor UvA, Universiteitskwartier, zaak 12190766. Dit is een milieutoets door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en is een voorwaarde voor de waterwetvergunning, de vergunning die de UvA nodig heeft om de bronnen te mogen boren.
  • De definitieve vergunningsaanvraag voor de aanleg van de bronnen verwachten we eind 2023.
  • In het tweede kwartaal van 2024 start het aanbestedingstraject voor de aannemer.
  • De bedoeling is dat de aanleg van de gebiedsgerichte WKO-installatie begin 2025 kan starten.

Er loopt momenteel nog een aantal studies en de ontwerpen zijn in voorbereiding. Op woensdag 18 oktober organiseert de UvA een algemene informatiebijeenkomst UK waar we meer informatie geven over de gebiedsgerichte WKO-installatie. De buurt ontvangt hier in september  een uitnodiging voor.

Video: de eerste WKO bron voor de nieuwe UB wordt gemaakt

De eerst WKO bron voor de nieuwe UB wordt geïnstalleerd