Voor deze rubriek interviewen we iemand die in het Universiteitskwartier (UK) werkt, woont of studeert. Deze keer een gesprek met een bewoner. Jan woont sinds 1998 aan de Binnengasthuisstraat binnen het UK. Hij vertelt over het Binnengasthuisterrein en veranderingen die hij heeft meegemaakt.

Een gesprek met Jan

Door de jaren heen heeft Jan het Binnengasthuisterrein zien veranderen, van een ietwat ‘saaie buurt’ naar een buurt waar veel gebeurt en waar de bewoners elkaar goed kennen. Dat komt mede door de bouwactiviteiten van de UvA en het gemeenschappelijk belang dat de bewoners hierbij hebben. De bewoners zien elkaar daardoor veel. Vereniging Openbaar en Leefbaar BG-terrein (VOLBG) speelt als voortrekker een grote rol in het samenbrengen van de buurtbewoners. Dat is ook een (onbedoeld) effect van de huidige bouw.

Voor Jan voelt het Binnengasthuisterrein daarom soms als een dorpje, midden in de grote stad. Dat komt ook door het gesloten karakter van het terrein in combinatie met een leuk binnenplein wat uniek is in het centrum van de stad. Het zou een goede verklaring kunnen zijn waarom veel bewoners hier lang blijven wonen.

Jan is erg blij in de Binnengasthuisstraat te kunnen wonen. Door de verschillende woningtypen heb je verschillende soorten bewoners, er is ruimte voor eigen initiatieven en er zijn geregeld leuke bijeenkomsten die soms georganiseerd worden door de UvA. Jan vindt het fijn dat er een gemeenschappelijke tuin is waar hij zijn groene vingers aan het werk kan zetten.

De bouwactiviteiten van de UvA zijn wel een grote belasting voor de bewoners, maar het is tijdelijk. Jan hoopt dat de bewoners meer ruimte krijgen voor eigen inbreng met name over veiligheid en als het gaat om vergroening van het terrein in de toekomst. Verder hoopt Jan dat het Binnengasthuisterrein zijn dorpse karakter kan behouden, met ruimte voor studenten en de Amsterdammer. Waar iedereen elkaar kent en als goede buur met elkaar om gaat.