De afgelopen jaren is achter de schermen hard gewerkt aan het ontwerp van gebouw BG5 in het Universiteitskwartier. Dit project is nu gereed voor de volgende fase.
BG5 zit in het hart van het Universiteitskwartier

Tijdens de voorontwerpfase heeft het projectteam - met de ervaringen bij de bouw van de nieuwe Universiteitsbibliotheek op het netvlies - een scherper beeld gekregen van de opgave, de risico’s, de planning en de bijbehorende kosten. BG5 is met de Oudemanhuispoort het 'motorblok' van het Universiteitskwartier. Het zijn de twee belangrijkste onderwijsgebouwen van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Zonder deze twee panden ontbreekt het hart in het Universiteitskwartier. De UvA heeft daarom na een zorgvuldige afweging besloten meer geld te reserveren voor BG5, de definitiefontwerpfase te starten en tegelijkertijd verder te zoeken naar realistische bezuinigingen.

De volgende stap is de uitwerking van een definitief ontwerp. Het plan wordt in detail uitgewerkt, we onderzoeken (‘strippen’) het pand om mogelijke risico’s beter in kaart te brengen. Verder kijken we naar realistische bezuinigingen en bereiden we de uitvoering voor. Het College van Bestuur van de UvA neemt vervolgens op basis van het definitief ontwerp, met de inzichten in kosten en risico’s van dat moment een besluit over de uitvoering.