VolkerWessels-vlogger Amber bezocht de bouw van LAB42 op het Amsterdam Science Park. LAB42 wordt gebouwd naast het huidige hoofdgebouw Science Park 904, dat door de toename van studenten, personeel, promovendi en nieuwe samenwerkingen te klein is geworden voor de hele Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI). In het nieuwe gebouw - ontworpen door Benthem Crouwel Architects – komen o.a. ruimtes voor onderwijs, onderzoek en samenwerking met het bedrijfsleven op het gebied van Informatiewetenschappen en Artificial Intelligence (AI).

Circulair ontwerpen en bouwen

In het ontwerp is circulariteit een nadrukkelijk thema. In het gebouw is op diverse vlakken rekening gehouden met hergebruik van materialen, materiaaltoepassing met een lage CO2 footprint en toepassing van demontabele systemen. Amber spreekt in deze vlog met opdrachtgever UvA, de architect Benthem Crouwel en onze uitvoerder Visser en Smit over het thema circulariteit. Waarom is dit belangrijk voor de opdrachtgever? Hoe is het vertaald in het ontwerp? En hoe wordt dit uiteindelijk gerealiseerd?