Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het plaatsen van de bekisting voordat de kelderwanden, onder druk, kunnen worden gestort. Helaas gaat het plaatsen hiervan, net als het verwijderen na droging, gepaard met veel handwerk (hameren) dat geluid geeft. Gelukkig naderen we hiervan het eind!
Om zoveel mogelijk materiaal over het water te kunnen aan- en afvoeren wordt een overslag platform gebouwd in de Grimburggracht. Hierop komt een kraantje dat de per schuit aangeleverde goederen op een platte kar plaatst die vervolgens naar de bouwplaats UB wordt gereden.
Als de kelderwanden na vier weken zijn uitgehard, kunnen de nieuwe funderingspalen die in de ruimten staan worden verwijderd voor zover deze boven de keldervloer uitkomen. Het doorslijpen hiervan geeft een spectaculaire vonkenregen!
De torenkraan op de hoek van de Binnengasthuisstraat – Nieuwe Doelenstraat werd op 20 juli gedemonteerd. Hierna is het mogelijk om ook de kelder van de nieuwbouw die hieronder is gelegen, af te bouwen.
De kelderwand is gestort en uitgehard, het bovengelegen metselwerk in de (buiten)muren is aangeheeld en hersteld zodat de vijzelbalken konden worden verwijderd. In de gaten voor de vijzelbalken staan nog tijdelijk stempels om de krachten uit het gebouw goed op te vangen. Deze worden verwijderd zodra het betreffende gat ook wordt dichtgemetseld.
De vijzelbalken wegen meer dan 480 kg per stuk. Daarom worden deze vervoerd op kleine, elektrische rupsvoertuigen. Het afgevoerde staal wordt natuurlijk hergebruikt op bouwplaatsen elders.

De beelden van juni terug zien? Klik hier