Begin februari hebben de gemeente Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam (UvA) het definitief ontwerp openbare ruimte Matrix1 en Lab42 vastgesteld. Het wordt een ontmoetingsplek met veel ruimte voor groen en zitplekken. Bij de zuidwestkavel komt een tijdelijke ruimte met onder andere houten banken van Stadshout. In het voorjaar van 2022 gaan we van start met de ontwikkeling van het gebied.

Het gaat om de inrichting van de openbare ruimte rondom en tussen de gebouwen. Belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp waren: veel ruimte om te zitten, een groene inrichting, een natuurlijk gevoel van verbinding tussen de gebouwen, en een ontwerp dat uitnodigt tot interactie. Verschillende toekomstige gebruikers van het gebied van onder andere faculteiten en sportcentra (Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, het Universiteit Sport Centrum, Matrix IC) hebben meegedacht over wat de openbare ruimte op deze plek nodig heeft om aan die uitgangspunten te voldoen.

Ideeën: water tappen, picknickbanken

De input van betrokkenen uit de omgeving heeft veel zinvolle ideeën opgeleverd. Deze hebben we waar mogelijk meegenomen in het definitief ontwerp. Het gaat om praktische elementen zoals twee watertappunten, een lichtplan, laad-en losplekken en fundering onder delen van het gras om glasbewassing mogelijk te maken. Ook gaat het om leuke ideeën voor het gebruik van de ruimte. Een voorbeeld hiervan is het plan om één van de vakken in het ontwerp in te richten met zowel een verhard deel als een paar losse picknickbanken. Zo kan de ruimte flexibel gebruikt worden voor bijvoorbeeld een spelletje jeu-de-boules of een kleine bijeenkomst.

Beplantingsplan

Daarnaast hebben we een beplantingsplan gemaakt. Het plan bestaat uit een reeks aan plantensoorten die in alle seizoenen een mooi natuurlijk beeld geven. De structuren en kleuren zijn op elkaar afgestemd en er is gekeken naar een samenstelling die duurzaam te beheren is en goed voor de biodiversiteit in het gebied.

Sliert van houten banken

Voor de zuidwestkavel van het bouwveld hebben we een tijdelijke inrichting in het ontwerp opgenomen. Het wordt een stuk gras met veel ruimte om te zitten. Het gras kan deels ook ingezaaid worden met bloemen. Daarnaast komt er een sliert van onder andere houten banken en stoelen van Stadshout. Deze zijn gemaakt van Amsterdams populierenhout van gekapte bomen uit de omgeving. Op deze plek is ruimte voor tijdelijke programmering.

Contact

Neem voor vragen contact op met projectmanager Marije van den Berg via marije.van.den.berg@amsterdam.nl.