Placemaking is een vorm van gebiedsontwikkeling van openbare ruimte, waarbij de gebruikers van een gebied centraal staan in het ontwerp en beheer. Een van gebruikersgroepen in het UK zijn de studenten van de UvA. Zij kunnen in februari 2021 het keuzevak 'Placemaking UK’ volgen, waarin zij een actieve bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van de herinrichting van de publieke ruimte.

Samenwerking
Door deelname aan het interdisciplinaire keuzevak kunnen studenten, in samenwerking met andere belanghebbenden zoals de bewoners en de Gemeente Amsterdam een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het gebied. Hoewel de contouren bijna zijn vastgelegd in het Strategisch Masterplan is er nog volop ruimte voor ideeën om het Universiteitskwartier in de toekomst, en ook nu al, een waardevolle plek te maken. In het onderwijs ‘placemaken’ studenten het gebied tussen de Nieuwe Doelenstraat, de Oude Turfmarkt, de Oude Hoogstraat en de Kloveniersburgwal.
Als 'placemakers' gaan ze als onderdeel van een kleine, interdisciplinaire groep studenten werken aan projecten die gedragen worden door de gebruikers in en om het UK. Hun inzet leidt tot tastbare resultaten; in 2017 en 2018 hebben UvA-studenten die een placemaking-vak volgden bijvoorbeeld waardevolle bijdrages kunnen leveren met hun projecten in- en om het Science Park.

De Binnengasthuistraat

Kick-off
In februari gaat de placemaking module van start op het Universiteitskwartier met plek voor 20 gemotiveerde studenten. Tijdens een kick-off maken buurtbewoners, studenten, docenten en opdrachtgevers kennis met elkaar. Buurtbewoners zullen vooraf uitgenodigd worden om mee te doen. Ook verschijnt er dan een nieuwsbericht op campus.uva.nl met meer informatie over de vraagstukken.

Meer informatie
Al iets meer lezen over andere UvA Placemaking?  Bekijk dan de link hieronder. Voor specifieke  informatie of vragen kun je een mail sturen naar:
universiteitskwartier-ho@uva.nl.