Voor de renovatie van de Oudemanhuispoort (OMHP) geldt het strategisch masterplan Universiteitskwartier als uitwerkingskader. De Amsterdamse gemeenteraad heeft dit in 2021 vastgesteld. De UvA heeft in november in overleg met de gemeente ervoor gekozen de aanpak van het Oudemanhuispoort-complex gefaseerd uit te voeren. De renovatie en restauratie van het carré (A) en de gebouwen aan de Slijkstraat (C en D) schuift naar 2035. Binnenkort krijgen deze gebouwen wel een opknapbeurt. Zo blijven ze de komende jaren behouden voor onderwijs en onderzoek.
De bouwdelen van de Oudemanhuispoort

Opknippen in fasen

De totale aanpak van het Oudemanhuispoort-complex gaat in drie fasen:

• Fase 1: opknapbeurt carré (A) en gebouwen Slijkstraat (C en D)
  • Fase 2: renovatie, restauratie, verduurzaming panden Kloveniersburgwal (E en F) en Oudezijds Achterburgwal (B)
  • Fase 3: renovatie, restauratie, verduurzaming carré (A) en panden Slijkstraat (C en D)

Het ‘opknippen’ in drie fasen biedt de UvA meer tijd om met de gemeente, met name de bebouwing langs de Slijkstraat verder uit te werken. Daarnaast zijn door een gefaseerde aanpak de (financiële) risico’s beter beheersbaar én biedt het de mogelijkheid om de (vier) grote hoorcollegezalen in de Slijkstraat-bebouwing (D) voorlopig continue beschikbaar te houden voor onderwijs aan de groeiende groep studenten. De komende tijd doet de UvA nadere technische en programmatische onderzoeken en wordt besluitvorming en planning voorbereid.

Gefaseerde aanpak heeft impact op andere onderdelen van het Universiteitskwartier

In 2025 komen veel verschillende projecten in het Universiteitskwartier tegelijkertijd in uitvoering. Al deze bouwwerkzaamheden hebben gevolgen voor de bereikbaarheid van gebied en gebouwen voor hulpdiensten, bevoorrading, bewoners en studenten. Dit vraagt een goede samenwerking met alle betrokkenen.