Bij de UB zijn er in mei 2023 twee bronnen voor de warmte-koude opslag geboord. Deze bronnen gaan uiteindelijk onderdeel uitmaken een zogenaamde ringleiding, de gebiedsgerichte warmte-koude opslag van het Universiteitskwartier. De verwachting is dat in 2025 de overige bronnen voor deze ringleiding worden aangelegd. Een groot deel van de panden van het Universiteitskwartier waaronder de UB, BG5 en OMHP worden een voor een op dit systeem aangesloten. Het voorlopig ontwerp voor dit project is op 4 juli vastgesteld door het College van Bestuur. Het ontwerpteam werkt het definitief ontwerp verder uit en bereidt hiermee de aanbestedingsprocedure voor.

De UvA wil haar panden in het UK fors verduurzamen. De ambitie is om de panden uiterlijk 2040 aardgasvrij te maken. Om dat te realiseren werkt de UvA aan het ontwerp voor een gebiedsgerichte warmte-koude opslaginstallatie. Dit is een duurzame energievoorziening waarbij warmte en koude via een warmtewisselaar wordt opgeslagen in de grond. De opslag vindt plaats in bronnen van wel 200 meter diep. De warmte wordt gebruikt om panden ’s winters mee te verwarmen. In de zomer wordt de koude uit de grond gebruikt om de panden te koelen.

Bekijk het 3D-model van de ruimte in de ondergrond voor de WKO-bronnen.

WKO proces