Op dinsdag 1 september is een stuk van de kademuur bij de Grimburgwal ingestort. Het gaat om de kade ter hoogte van het gebouw BG2 (Binnengasthuisterrein), waar de Onderwijsbalie van de Faculteit der Geesteswetenschappen en de afdelingen Kunstgeschiedenis en Cultuurwetenschappen gehuisvest zijn.

Update 14 september

BG1 en BG2 weer toegankelijk

Vanaf donderdag 17 september is de Onderwijsbalie ook weer terug in BG2. Onderzoek wijst uit is dat de gebouwen weer veilig toegankelijk zijn voor studenten en medewerkers; het onderzoek naar de kade loopt nog. De deuren aan de achterzijde van de gebouwen aan de kade blijven vooralsnog gesloten.

Update 4 september

UvA-panden BG1 en BG2 ook volgende week gesloten

De twee UvA-panden die na het bezwijken van de kademuur aan de Grimburgwal uit voorzorg zijn gesloten, zijn in ieder geval ook volgende week nog niet toegankelijk. In de gebouwen zijn meetpunten aangebracht om te monitoren of de verzakking ook invloed heeft op de panden. De UvA ontvangt het adviesrapport van het ingenieursbureau hierover volgende week. Ook aan de noodvoorzieningen die nodig zijn voor het herstellen van de kade wordt nog gewerkt. De UvA wil de afronding van die werkzaamheden afwachten.

Er was al rekening gehouden dat de sluiting van beide panden mogelijk langer zou duren. Het geplande onderwijs en andere werkzaamheden zijn daarom al verplaatst naar andere UvA-locaties of gebeurt vanuit huis.

Update 3 september

Stand van zaken kademuur Grimburgwal

De gemeente Amsterdam heeft een noodvoorziening getroffen om de kademuur te stutten. De komende dagen wordt de staat van de twee UvA-gebouwen die grenzen aan de kade, gemonitord. De panden BG1 en BG2 blijven in ieder geval tot het einde van de week gesloten. Medewerkers kunnen onder begeleiding van de beveiliging naar binnen om spullen op te halen en zijn daarover geïnformeerd door de faculteit.

Naar verwachting kunnen we vrijdag meer duidelijkheid geven over de heropening van de gebouwen. Het onderwijs dat deze en volgende week gepland staat in BG1 en BG2, wordt sowieso verplaatst naar andere locaties. De onderwijsbalie heeft inmiddels een tijdelijke plek in het P.C. Hoofthuis gekregen.

Werkzaamheden kade

In mei van dit jaar is in opdracht van de UvA het straatwerk op de kade vernieuwd. Op 18 augustus jl. is er verzakking van bestrating geconstateerd. De UvA heeft uit voorzorg dezelfde dag de achterkant van het gebouw afgezet zodat de kade niet meer toegankelijk was voor studenten en medewerkers. Ook is er direct een onderzoek gestart naar de oorzaak van de verzakking. Dit onderzoek en de bijhorende werkzaamheden waren nog gaande. Zo stond er deze week een extra camera-inspectie gepland.

Wat er precies met de kademuur is gebeurd en waardoor dit is veroorzaakt wordt op dit moment nog onderzocht. De UvA werkt hierin nauw samen met de gemeente Amsterdam.

Update 1 september, 16.40 uur

Na de ontruiming van BG2 is later in de middag ook BG1 uit voorzorg ontruimd. De UvA is sinds vanmiddag in nauwe samenwerking met de gemeente bezig met onderzoek. Tegelijkertijd worden de gebouwen goed gemonitord. De preventief ontruimde gebouwen, BG1 (Mediastudies en ACASA) en BG2 (Onderwijsbalie Faculteit der Geesteswetenschappen, Kunstgeschiedenis en Cultuurwetenschappen), blijven vooralsnog gesloten. Nader bericht volgt zo spoedig mogelijk.

De Onderwijsbalie blijft digitaal bereikbaar via uva.nl/dssd. De balie is op dit moment telefonisch nog niet bereikbaar. Met studenten of medewerkers die een afspraak bij de balie hadden om bijvoorbeeld hun diploma op te halen, is persoonlijk contact opgenomen. Medewerkers die van plan waren de komende dagen in BG1 of BG2 te werken, wordt geadviseerd thuis te blijven.

Bij de instorting van het stuk kade is een glasvezelkabel beschadigd geraakt. Dit zal geen direct effect hebben op de digitale bereikbaarheid, want alle aansluitingen zijn dubbel uitgevoerd.

Vanwege de coronamaatregelen was slechts een klein aantal mensen in het pand aanwezig; de entree van het gebouw zit aan de achterzijde (niet aan de kant van de kade). De oorzaak van het instorten van de kade wordt nog onderzocht.