De bouw van het nieuwe gebouw LAB42 (15.000 m2) op het Amsterdam Science Park (ASP) bereikte dinsdag 29 juni 2021 het hoogste punt van circa 28 meter. Reden voor de Universiteit van Amsterdam (UvA) om iedereen die de afgelopen maanden hard heeft meegewerkt aan de bouw van LAB42 te bedanken en samen met Visser & Smit Bouw en Kropman Installatietechniek traditiegetrouw de vlaggen naar het hoogste punt te hijsen. Het gebouw wordt duurzaam ontwikkeld en is energieneutraal.
De vlaggen worden gehesen. Fotograaf: Monique Kooijmans

Voorspoedige bouw

In samenwerking met de gemeente Amsterdam krijgt het Amsterdam Science park een gebouw dat is ontworpen om samenwerking tussen studenten, onderzoekers en ondernemers te stimuleren op het gebied van van informatiewetenschappen en Artificial Intelligence (AI) . In het studiejaar 2022 – 2023 nemen gebruikers van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI), het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI), bedrijven en andere organisaties hun intrek in LAB42. Projectleider Marlies Veldman van de UvA zegt trots te zijn op het bereiken van het hoogste punt van LAB42: ’De bouw is vanaf het slaan van de eerst paal in september 2020 heel snel gegaan. Amsterdam Science Park heeft er straks een bijzonder circulair en energieneutraal gebouw bij. Het gebouw wordt een belangrijke ontmoetingsplek voor de academische wereld en bedrijven en een plek waar ook omwonenden welkom zijn’.

Ecosysteem

Met uitnodigende voorzieningen faciliteert het gebouw een uniek ecosysteem op het gebied van informatica en AI. Directeur Bedrijfsvoering, Chris Marcelis: ‘In LAB42 realiseren we een bijzonder concept waar co-creatie tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers centraal staat. Ondernemers met goede ideeën, met name uit het MKB, kunnen zich hier vestigen. De aanwezige bedrijven zijn als het ware ingebed in de academische wereld. Ze zijn gevestigd op een plek waar talent wordt opgeleid. Maar LAB42 is meer, het is een initiatief met meerdere partijen, (inter)nationaal en regionaal, die we aan ons willen binden’"

Fotograaf: Monique Kooijmans

Duurzaam en circulair

Het ontwerp van LAB42 is duurzaam. Er komt onder andere een opvang van regenwater voor het doorspoelen van de toiletten, zonnecollectoren en een slimme koeling van de serverruimtes. Het frame van het gebouw bestaat uit een stalen skelet dat volledig demontabel is, net zoals de vloerdelen, scheidingswanden en de gevel. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van herbruikbare onderdelen, waardoor het gebouw circulair wordt gebouwd. LAB42  wordt gerealiseerd door Visser & Smit Bouw in samenwerking met Kropman Installatietechniek en is ontworpen door Benthem Crouwel Architects (BCA).

Bevorderen van interactie en samenwerking

In het atrium komen horecavoorzieningen, op de eerste en tweede verdieping onderwijsruimtes en collegezalen, en op de derde verdieping vergaderruimtes, kantoren voor mkb-bedrijven en loungeplekken voor ontmoeting. Een deel van het gebouw wordt gereserveerd voor verhuur. Op de bovenste verdiepingen komen de kantoren van het Instituut voor Informatica (IvI) en het Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI). Van de tweede tot en met de vijfde verdiepingen komen ook AI-labs van het ICAI, dat zich richt op de gezamenlijke ontwikkeling van AI-technologie door middel van onderzoekslabs met bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen.

Meer informatie over de bouw van LAB42

Ga voor meer informatie naar onze campuswebsite.

Heb je nu al vragen over de bouw of wil je in de toekomst op de hoogte worden gehouden over LAB42? Stuur een e-mail naar Simon de Roo, omgevingsmanager-rec@uva.nl of meld je hier aan voor de nieuwsbrief.