In 2022 wordt de nieuwe bibliotheek in het Universiteitskwartier opgeleverd. De gevel van de nieuwe UB wordt bedekt door een gevelscherm van 10 meter hoog bij 50 meter breed. Stuur jouw idee voor dit scherm dat een relatie moet hebben met de geesteswetenschappen, uiterlijk 31 mei in.

Hoe doe je mee en wat kun je winnen?

Je kunt nu meedenken over een thema dat verwerkt kan worden in het technisch ontwerp van het gevelscherm voor de nieuwe UB. Dit gevelscherm wordt voor de ramen van het nieuwbouwgedeelte van de bibliotheek aan de zijde van de Nieuwe Doelenstraat en de Binnengasthuisstraat bevestigd. MVSA Architects verwerkt jouw idee, schets of referentiebeeld in een technische uitwerking van het patroon van het gevelscherm. De winnaar krijgt bij uitvoering (zie ook de wedstrijdvoorwaarden) de eeuwige roem en een levenslang recht om boeken te lenen bij de UB.

Stuur jouw idee voor het gevelscherm voorzien van een toelichting op maximaal 1 A4 naar communicatie-bibliotheek@uva.nl. Via dit e-mailadres kun je ook aanvullende vragen stellen.

Wedstrijdvoorwaarden

1. Het thema moet een link hebben met de geesteswetenschappen aangezien de nieuwe UB op de campus is gevestigd waar de Faculteit der Geesteswetenschappen de hoofdbewoner is.
  2. Het thema is zowel overdag als ’s avonds te herkennen in het gevelscherm. Je mag het thema uitwerken in een schets of referentiebeelden meesturen ter verduidelijking of inspiratie. Dit is niet verplicht. Jouw ontwerp of thema wordt vertaald door de architect.
  3. Het gevelscherm wordt uitgevoerd in bronskleur en bevat dus geen extra kleuren behalve de kleur van het materiaal waarin het wordt uitgevoerd.
  4. Het technisch ontwerp is randvoorwaardelijk, de afbeelding wordt verwerkt in het patroon.
  5. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan het ingezonden idee, schets of ontwerp/thema.
  6. Het winnende idee, inclusief schetsen en thema worden eigendom van de Universiteit van Amsterdam. Indiener verleent de UvA een onvoorwaardelijk en overdraagbaar gebruiksrecht van onbepaalde duur voor het eventuele intellectueel eigendom dat rust op het winnende idee, inclusief schets en thema en stemt in met het vrije en ongestoorde gebruik door de UvA.
  7. MVSA Architects zal het winnende idee verwerken in het technisch ontwerp. Voor realisatie wordt het thema nog voorgelegd aan het College van Bestuur van de UvA en het ontwerp inclusief het thema aan de commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente Amsterdam.
  8. De jury behoudt het recht om, indien er geen passende thema's worden aangeleverd, geen keuze te maken uit de inzendingen.
  9. Deelname geldt als volledige acceptatie van de hier genoemde voorwaarden.

Jury en vervolg

Een jury, die bestaat uit een afvaardiging van gebruikers van het Universiteitskwartier en de architect, zal na 31 mei de inzendingen beoordelen en de winnaar bekend maken. De architect werkt het best beoordeelde thema uit in een technisch ontwerp. Het thema wordt na de zomer ter besluitvorming voorgelegd aan het College van Bestuur van de UvA. Daarna wordt het technisch ontwerp inclusief het geaccordeerde thema voorgelegd aan de commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente Amsterdam ten behoeve van de definitieve uitvoering.

Bezoek de website uva.nl/universiteitskwartier voor achtergrondinformatie over de nieuwe UB, of campus.uva.nl/nieuws voor de laatste berichtgeving.