Voor zowel de Oudemanhuispoort (OMHP) als BG5 start deze maand een ontwerptraject. Voor beide gebouwen is het voornemen de architecten te selecteren. Het team onder leiding van architectenbureau Frits van Dongen is geselecteerd voor de OMHP. Het team onder leiding van architectenbureau Ector Hoogstad is geselecteerd voor BG5. Beide architecten zijn geselecteerd op basis van hun visie op de opgave en plan van aanpak. Het ontwerptraject duurt tot in de loop van 2020. Daarna start de uitvoering van de werkzaamheden.

Achtergrond

Na realisatie is de OMHP - zowel technisch als in gebruik - een duurzaam gebouw waarin verschillende disciplines worden gehuisvest. Zo zal er ruimte zijn voor studieplekken, grote onderwijszalen en kantoren van ondersteunende diensten

Het gebouw BG5 wordt het centrale onderwijsgebouw van de campus. Hierin krijgt het onderwijs en onderzoek van de FGw een plek. Denk bijvoorbeeld aan grote onderwijszalen, maar ook studieplekken en een voorziening voor eten en drinken.

Visie ontwerpteam Oudemanhuispoort

Het team onder leiding van Frits van Dongen licht de visie kort toe: “In ons voorstel gaan we terug naar de gebouwstructuur uit 1757. Het wordt zichtbaar en tastbaar dat deze stadscampus, met monumentale gebouwen en een subtiele toevoeging van nieuwbouw, de geschiedenis en toekomst van de UvA huisvest als hét academische centrum van hartje Amsterdam. De oriëntatie binnen het complex wordt helder, met mooie zichtlijnen en de indeling wordt flexibel en toekomstbestendig. We ontwerpen een zeer duurzaam complex, voor zowel de nieuwbouw als voor de monumentale bouwdelen.”

Ontwerp OMHP
Visie ontwerpteam Oudemanhuispoort

Visie ontwerpteam BG5

Over de visie zegt Ector Hoogstad het volgende: “We zien BG5 als een sleutelproject. Dit vanwege de centrale ligging, gecombineerd een gemeenschappelijke functie en de op het Binnengasthuisterrein zeldzame mogelijkheid om aan de voorbijganger iets van het ‘inwendige’ van de universiteit te tonen. BG5 biedt de kans en de ruimte om inhoudelijk vanuit de faculteit geesteswetenschappen – die zich met zoveel maatschappelijk relevante onderwerpen bezighoudt – een verbinding aan te gaan met de wereld buiten. Een plek die deel kan zijn van een publiek domein waar Academia en de stad samenkomen, met ruimte voor debat, discussie en maatschappelijk engagement, en daarmee tevens valorisatie vormt van de eigen discipline

Binnenkant Universiteitsbibliotheek
Artist Impression Universiteitsbibliotheek
Visie ontwerpteam BG5

Planning

In september starten de ontwerpfases. Deze ontwerpen komen tot stand door de betrokkenheid van een brede afvaardiging van de te huisvesten disciplines in projectteams, thema-, werk- en klankbordgroepen. Gedurende het hele proces communiceren we op verschillende manieren, zoals presentaties, inloopspreekuren en nieuwsbrieven.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over dit bericht? Stuur dan een mail naar huisvestingsontwikkeling@uva.nl of lees meer op www.campus.uva.nl of download de App Universiteitskwartier.

Dowload hier de app voor Android vanuit de Google Play Store

Dowload hier de app voor Apple vanuit de IOS Appstore

Scan hier de QR-code om de Universiteitskwartier app te downloaden!