Het Lab: een modern laboratorium en onderzoekscentrum

De interne renovatie van het Lab is in december 2011 afgerond en begin 2012 is het gebouw in gebruik genomen door de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen. Ook de medewerkers van het Amsterdam Brain and Cognition center (ABC) en van de Technische Ondersteuning Psychologie (TOP) hebben hun intrek in het gebouw genomen.

Architectuur

Het gebouw is in 1934 door architect Hulshof gerealiseerd. Kenmerkend voor het gebouw is de monumentale baksteenarchitectuur in de stijl van de latere, sobere Amsterdamse School.  De combinatie van het laten spreken van de architectonische en ruimtelijke kwaliteiten van het monument, samen met het pakket aan eisen dat bij een onderzoekslab hoort, vormde een uitdaging bij de herontwikkeling van dit gebouw.

De ruimte centrale hal

Interne verhuizingen

Het Babylab, waar onderzoek met kinderen plaatsvindt, van de afdeling Ontwikkelingspsychologie dat voorheen gevestigd was in gebouw G is in de zomer van 2014 naar de zolder van het Lab verhuisd.

The Amazing Courtyard

Tussen gebouw L en G bevindt zich een nieuwe binnentuin “the Amazing Courtyard”. Vanwege het speciale klimaat in deze beschut liggende ruimte was het mogelijk hier een binnentuin te realiseren met bijzondere beplanting. Ook is de bestrating aangepast aan het buiten het gebouw gebruikte profiel met het lint van witte tegels.

The Amazing Courtyard