Op dinsdag 8 oktober 2019 is er om 20.00 uur een bijeenkomst voor bewoners, ondernemers en instellingen in het Pakhuis de Zwijger (in de IJ zaal). Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door de gemeente Amsterdam en staan in het teken van participatie rondom verschillende thema's die spelen binnen het Universiteitskwartier. Komt u ook?
Universiteitskwartier

Achtergrond

Midden in de historische binnenstad wordt het gebied tussen Oude Turfmarkt en Oude Hoogstraat ontwikkeld tot het Universiteitskwartier. De Universiteit van Amsterdam (UvA) gaat hier haar eeuwenoude gebouwen vernieuwen en verduurzamen, waarna de gemeente Amsterdam de openbare ruimte opnieuw inricht. Op de geboortegrond van de UvA komen de Faculteit der Geesteswetenschappen en universiteitsvoorzieningen, zoals een universiteitsbibliotheek, een aula en werkplekken voor staf en bestuur.

Strategisch Masterplan

In het Universiteitskwartier wordt ook gewoond. De universiteitsvoorzieningen zullen bezoekers aantrekken, waaronder studenten. Daarnaast leven er ideeën om de logistiek en bevoorrading over het water mogelijk te maken, het gebied verder te vergroenen en zelfbeheer van de openbare ruimte te stimuleren. En in de directe omgeving zijn diverse ondernemingen, zoals hotels, horeca en theaters. Om te zorgen voor een goede balans tussen al deze functies stelt de gemeente Amsterdam, samen met Universiteit van Amsterdam, een strategisch masterplan op.

Wat is het programma?

De  hoofdlijnen van dit plan worden tijdens de bijeenkomst van 8 oktober gepresenteerd. Met verschillende gasten is er vervolgens een discussie over de hoofdlijnen van het plan. Is er een goede balans tussen studeren, werken, wonen en bezoeken? Weet het gebied zijn eigenheid en monumentaliteit te versterken? Zal het er rustig, sereen maar ook levendig kunnen zijn? Zijn er voldoende uitdagingen om te verduurzamen en te vergroenen?  Zal de UvA met al haar voorzieningen van toegevoegde waarde voor de binnenstad zijn?

Komt ook en meld u aan

Bent u geïnteresseerd? Dan bent u van harte welkom. Geef uw komst door op de website van Pakhuis de Zwijger.

*Bewoners en ondernemers op/rond het Universiteitskwartier zijn door de gemeente per huis-aan-huis bericht op de hoogte gesteld van deze bijeenkomsten.