Nadat eind april Studio Groen+Schild (G+S) de aanbesteding voor het interieurontwerp van LAB42 had gewonnen, is G+S direct begonnen met de voorbereidingen voor het voorlopig ontwerp (VO) van het interieur. Dit VO is een inrichtingsconcept met schetsmatige plattegronden, zonering voor sfeer en rust en dynamiek en toe te passen kleuren en materialen. Afgelopen periode heeft G+S drie bijeenkomsten georganiseerd met medewerkers en studenten. Een workshop ‘Look and Feel’, een werkgroep ‘Studeren en Leren’ en een werkgroep ‘Identiteit en Expositie’.
Workshop Look and Feel
Workshop Look and Feel LAB42 (foto Studio Groen + Schild)
Workshop Look and Feel Interieurtraject
Workshop Look and Feel LAB42 (foto Studio Groen + Schild)

Op 22 mei heeft G+S een ‘Look and Feel’ workshop georganiseerd, waarin deelnemers uit verschillende sfeerbeelden hun voorkeur konden kiezen. De uitdrukking ‘Look and Feel’ verwijst naar de typen materialen en kleurstellingen en daarmee de uiteindelijke sfeer in het gebouw. Tijdens de workshop stonden de thema's ontmoeten, lunch, werken, studeren en vergaderen centraal. De verzamelde voorkeursbeelden zijn vervolgens via een survey uitgezet onder alle medewerkers van IvI en ILLC en studenten informatiewetenschappen. Hier zijn 77 reacties op gekomen.

Voor de uitkomsten van de workshop en de survey zie onderstaand document.

Vervolgens zijn op 4 juni nog twee workshops georganiseerd voor medewerkers van IvI en ILLC en studenten informatiewetenschappen over de onderwerpen 'studeren en leren' en 'identiteit en expositie'. In de workshop ‘studeren en leren’ zijn alle plus- en minpunten van de diverse soorten interieurontwerpen voor studieplekken en onderwijszalen verzameld. In de workshop ‘identiteit en expositie’ werd vooral stilgestaan bij de vraag: Hoe laten we zien dat LAB42 gebruikt wordt voor onderzoek en onderwijs in de informatiewetenschappen.

Presentatie Voorlopig Interieur Ontwerp LAB42

Op woensdag 10 juli van 12:00 - 13:00 uur presenteert Studie G+S het voorlopig ontwerp bij de FNWI in gebouw 904 (ruimte C0.05). Aanmelden kan door een mail te sturen naar huisvestingsontwikkeling@uva.nl. De presentatie is in het Nederland maar vragen kunnen ook in het Engels worden gesteld.

Na het voorlopig ontwerp zal Studio G+S het definitief ontwerp gaan opstellen, dat begin oktober gereed moet zijn. Het definitief ontwerp bestaat uit de ruimtelijke en functionele uitwerking van het voorlopig ontwerp.