In LAB42 komt wetenschap en bedrijfsleven samen. Volgens Marcel Worring, directeur van het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) Amsterdam, leidt dit tot versnelling van innovaties. “Door co-creatie kunnen we sneller van wetenschappelijk idee naar toepassing in de praktijk.”

Marcel Worring, directeur van het ICAI Amsterdam

Hij is er groot voorstander van: onderzoekers, studenten en bedrijven die samenwerken op het gebied van AI en Informatica onder één dak. “Bedrijven die zich hier straks vestigen, hebben toegang tot talent en kunnen samenwerken met de top van de wetenschap. Daarnaast zijn ze onderdeel van een community met wetenschappers, studenten en andere bedrijven. Een inspirerende omgeving die innovatie stimuleert.”

Scale-up

De FNWI werkt al langer samen met grote bedrijven zoals Albert Heijn, Bol.com, Elsevier, TomTom en Bosch, en bijvoorbeeld ook met de politie en gemeente. Die samenwerking vindt plaats in onderzoekslabs die een geïntegreerd deel uitmaken van het Instituut voor Informatica en leiden tot nieuwe slimme algoritmes in je telefoon, je webwinkel en je auto. “Met co-creatie richten we ons vooral op het MKB, actief in AI en Informatica. Bedrijven die van start-up naar scale-up willen doorgroeien”, zegt Worring, ook lid van het team dat zich bezighoudt met co-creatie.

Keten

“Het MKB is prominent aanwezig in de maatschappij en zoekt continu naar innovaties. Vaak beschikken ze niet over grote onderzoeksafdelingen, terwijl de aanwezigheid daarvan innovatie kan versnellen. Door in LAB42 met elkaar samen te werken, ontstaat synergie die je anders niet krijgt. Dit maakt het concept uniek. We ambiëren een keten van fundamenteel onderzoek tot toepassing in de praktijk.” In totaal zullen twee verdiepingen ingericht worden voor co-creatie. “Hoeveel ruimte bedrijven kunnen huren en tegen welke prijs, zijn zaken die we nog moeten bepalen.”

Explore rooms

Op dit moment wordt namelijk inhoud gegeven aan het serviceconcept. “We buigen ons over de vraag welke dienstverlening past bij co-creatie. Denk aan standaard zaken als internetfaciliteiten, een solide werkplek en koffiecorners. Maar ook aan speciale ruimtes voor brainstorm en ontmoeting en aan zogenoemde explore rooms. Demo-achtige ruimtes waarin bedrijven hands-on met data aan de slag kunnen om te zien wat er allemaal mogelijk is met AI. Dit leidt tot nieuwe bedrijvigheid.”

Community

Een communitymanager wordt verantwoordelijk voor de opbouw van een community. Om mensen bij elkaar te brengen, krijgt de community een eigen ruimte in het gebouw en worden er bijvoorbeeld student fairs georganiseerd. Worring: “Daar kunnen bedrijven met hun ideeën en opdrachten in contact komen met studenten. En studenten hebben de mogelijkheid om in huis afstudeeropdrachten te doen en een werkplek te krijgen. In de community delen we kennis, ontstaan nieuwe ideeën en brengen we elkaar verder. Dit is cruciaal voor wetenschap én bedrijfsleven.”