“We zijn druk met de selectie van een aannemer voor de bouw van LAB42. Zodra die is gevonden, wordt gestart met de bouw.” Een gesprek met de nieuwe directeur Bedrijfsvoering FNWI, Chris Marcelis.
Chris Marcelis - Directeur Bedrijfsvoering FNWI

Het Instituut voor Informatica, het Institute for Logic, Language and Computation, en het Innovation Center for Artificial Intelligence worden straks, samen met onderwijs gehuisvest in LAB42. Volgens Marcelis groeit de FNWI hard. “Informatiewetenschappen is zo succesvol dat het momenteel kan rekenen op extra gelden van het ministerie en vanuit projecten. De groeispurt van AI is spannend. Allerlei partijen in het land, in Europa en in de wereld worden groot in AI. Het is zaak dat we bijblijven.”

Uitgangspositie

Marcelis is ervan overtuigd dat de FNWI met LAB42 een prachtige uitgangspositie heeft. “In LAB42 realiseren we een bijzonder concept waar co-creatie tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers centraal staat. Ondernemers met goede ideeën, met name uit het MKB, kunnen zich hier vestigen. De aanwezige bedrijven zijn als het ware ingebed in de academische wereld. Ze zijn gevestigd op een plek waar talent wordt opgeleid. Maar LAB42 is meer, het is een initiatief met meerdere partijen, (inter)nationaal en regionaal, die we aan ons willen binden”, zegt Marcelis.

Concurrentie

Voor LAB42 ontwikkelt hij op dit moment concreet drie inhoudelijke lijnen. “We kijken naar de interieurmogelijkheden om onderzoek, onderwijs en co-creatie te faciliteren. We onderzoeken welk serviceconcept bij co-creatie past. Dan hebben we het specifiek over de dienstverlening aan de bedrijven die een ruimte gaan huren in LAB42. En de derde lijn is de positionering en branding van LAB42. Onze positionering is van wezenlijk belang in een concurrerende markt.”

Toekomst

De toekomst van LAB42 is volgens Marcelis dan ook afhankelijk van hoe het veld zich ontwikkelt. “Er is veel competitie. LAB42 biedt in dat veld een unieke omgeving met een (kennis)infrastructuur die onderscheidend is. Hiermee kunnen we het verschil maken. We laten zien dat publiek-private samenwerking in dit gebouw daadwerkelijk plaatsvindt. Zo hopen we een perfecte plek te creëren om studenten op te leiden en bedrijven en talent aan ons te binden.”

Ervaring

Als directeur Bedrijfsvoering wil hij graag de voorwaarden scheppen om het concept succesvol te maken. In zijn vorige functie deed Marcelis de nodige ervaring op met publiek-private samenwerkingen. Hij was elf jaar directeur bedrijfsvoering van de Faculteit Geowetenschappen van de Universiteit van Utrecht. “De FNWI gaat een grote stap maken. Als je kijkt naar de ontwikkeling en de positionering van bètawetenschappen dan vind ik het fantastisch om hieraan mede richting te gaan geven.”