“LAB42 moet een Talent Hub worden, the place to be voor studenten, onderzoekers en bedrijven op het gebied van AI en informatica.” Dat zegt Esther Smit, als business director onder meer verantwoordelijk voor de externe relaties van het Instituut voor Informatica.
Esther Smit - Business Director Instituut Informatica van de FNWI

In het nieuwe gebouw komen, onderwijs, onderzoek en bedrijven samen. Een deel van het gebouw is dan ook bestemd voor co-creatie. Ofwel, de samenwerking tussen studenten, onderzoekers en bedrijven rondom AI en informatiewetenschappen. Smit is nauw betrokken bij de ontwikkeling hiervan.

MKB

Ze legt uit dat bedrijven in LAB42 - op de tweede en derde etage - ruimtes kunnen huren om zich te vestigen. “De vergaderruimtes voor onderzoekers en bedrijven zitten straks op dezelfde verdieping, diverse faciliteiten worden gedeeld en er zijn loungeplekken waar men elkaar kan ontmoeten. “We richten ons vooral op het aantrekken van het MKB, zoals Startups die de Startup Village op Amsterdam Science Park eigenlijk zijn ontgroeid. Een selectiecomité bepaalt welke bedrijven terechtkunnen. Het belangrijkste criterium is dat de corebusiness van het bedrijf past bij de onderwerpen waarmee onze studenten en onderzoekers zich bezighouden zoals datasciences, AI en infrastructuur. Zo creëren we meerwaarde.”

Community

Smit geeft aan dat het niet alleen gaat om het verhuren van een ruimte. “Om co-creatie aan te moedigen, willen we een community bouwen. Dit doen we door additionele activiteiten te organiseren om de interactie tussen studenten, onderzoekers en bedrijven binnen - en buiten - LAB42 te stimuleren. Denk aan events en meet ups voor kennisdeling. Op deze manier bevorderen we samenwerking, hopen we innovaties te activeren en een voedingsbodem voor talent te zijn.” Smit wil ook de samenwerking met diverse publieksorganisaties en de netwerkorganisatie Amsterdam Data Science versterken.

Uniek

Het is van cruciaal belang om voorop te blijven lopen op het gebied van technologische ontwikkelingen, in Nederland en daarbuiten. Daarom is het volgens Smit een enorme pre dat studenten, onderzoekers en het MKB, straks fysiek in hetzelfde gebouw zitten. “De drempel om contact met elkaar te zoeken, is laag. Dat maakt dit co-creatieconcept uniek en bijzonder aantrekkelijk voor alle partijen. Een extra voordeel is dat we bedrijven kunnen matchen aan afstudeerprojecten van studenten.” Smit is ervan overtuigd dat het concept talent aantrekt. “En talent heb je nodig om te blijven innoveren.”

Online

Voor concrete werving van bedrijven is het nog te vroeg. “Immers, na de start van de bouw duurt het nog zo’n twee jaar voordat het gebouw er staat. Informatie over de diverse huurmogelijkheden komt online beschikbaar vanaf het moment dat de eerste paal de grond ingaat.”