De Amsterdamse gemeenteraad heeft ingestemd met de UvA-plannen voor vernieuwing van het Universiteitskwartier (UK). Op en rond het Binnengasthuisterrein in het hart van de binnenstad restaureert en verduurzaamt de UvA in de komende tien jaar haar monumentale gebouwen. Samen met de gemeente wordt het gebied tussen Amstel en Hoogstraat opnieuw ingericht en er komt meer groen. In een strategisch masterplan (SMP) is, samen met bewoners, studenten en ondernemers, een integrale aanpak uitgewerkt met aandacht voor onder andere bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid.
Luchtfoto van het Universiteitskwartier

De komende jaren investeert de UvA flink in het Universiteitskwartier (UK). Het UK is een bijzonder gebied voor ons. Het is de geboortegrond van de UvA en de bakermat van de wetenschap in Amsterdam. In 1632 gaven Barlaeus en Vossius hier de allereerste colleges op Amsterdamse bodem. Promoties vinden al sinds jaar en dag plaats in de Agnietenkapel. De eeuwenoude Zusterklinieken werden ooit omgevormd tot de plek voor politicologen en de Oudemanhuispoort was er jarenlang voor juristen. Door hier nu de Faculteit der Geesteswetenschappen en verschillende wetenschappelijke instituten te vestigen, worden de humanities verder versterkt en kunnen onze studenten en medewerkers optimaal gebruik maken van de kennis die in dit gebied al zo lang aanwezig is.

Jan Lintsen, lid College van Bestuur UvA: ‘We zijn blij dat na een zorgvuldige voorbereiding er nu een goedgekeurd plan ligt dat ons een goede basis biedt om een inspirerende omgeving in te richten voor onderwijs en onderzoek.  We kijken er naar uit om met de stad Amsterdam en omwonenden een impuls te geven aan het leefbaarder maken van de historische binnenstad’.

Een blikvanger van de campus wordt de nieuwe Universiteitsbibliotheek (UB), waarvan de bouw al is gestart, met een overdekte binnenplaats, duizend studieplekken en een grote ondergrondse fietskelder. Het Universiteitskwartier wordt een visitekaartje van de Universiteit van Amsterdam. De restauratie en verduurzaming van deze rijksmonumenten sluit goed aan bij het programma Aanpak Binnenstad van de gemeente Amsterdam.

Tijdens de lange bouwperiode blijven de gebouwen in gebruik. In deze periode zullen de UvA en de aannemers het nodige doen om de bouwoverlast voor studenten, bewoners en bezoekers zoveel mogelijk te beperken. Om de buitenruimte in deze bouwperiode te vergroenen, leefbaar te houden en op onderdelen te verbeteren, wordt het gebied -vooruitlopend op de definitieve inrichting- tijdelijk opgeknapt. Deze herinrichting wordt uitgevoerd onder regie van de gemeente en gebeurt in samenspraak met de buurt.

In het SMP is veel aandacht besteed aan behoud van historische waarde, vergroening, verduurzaming en aanpassing van monumentale panden aan modern gebruik.

‘Het is niet eenvoudig om de monumentale panden te laten passen bij de moderne eisen van een universiteit en dat bovendien op een duurzame manier. Er zijn ingrijpende verbouwingen en herzieningen nodig om aan alle wensen en eisen te kunnen voldoen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dankzij een integrale aanpak we de uitdagingen aankunnen en een gebied inrichten dat een waardevolle toevoeging wordt voor de UvA en aan de prachtige binnenstad’, aldus Lintsen.