Het Universiteitskwartier van de UvA, in hartje Amsterdam, was op 22 juni een van de locaties van WeMakeThe.City. Met de komst van de universiteitsbibliotheek wordt binnenkort een eerste stap gezet in de transformatie van dit unieke gebied. Een complexe opgave. Niet alleen vanwege de vele monumentale gebouwen, maar ook vanwege de vele stakeholders.
WeMakeThe.City - Universiteitskwartier - rondleiding
WeMakeTheCity - Universiteitskwartier
Presentatie Dick Schuiling

Om al die complexe opgaven en vele belangen aan de orde te stellen, organiseerde de UvA in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een bijeenkomst waar zowel aandacht was voor de historie van het gebied (Dick Schuiling) als voor de toekomstige schetsen van het universiteitskwartier (West8, Penne Hengelbroek). De HvA is, in opdracht van de UvA, de mogelijkheden aan het verkennen om hier een fieldlab te organiseren.

Universiteitskwartier en WeMakeThe.City

Tijdens een wandeling, gebaseerd op de pentahelix van de Laboratory Governance (LabGov) methode, werden vijf typen stakeholders in het gebied bezocht. Daarna hadden de ca 45 deelnemers voldoende bagage om de masterclasses in te gaan. Deze hadden als centraal thema:

• Ontmoet & Groet middels de methodiek van Placemaking (Placemakers & STIPO);
  • Toekomstbestendig erfgoed (Stadsherstel en gemeente Amsterdam), hoe duurzaam kan en moet dit gebied worden?
  • Tabula Scripta (ARIAS/HOH), met als veelzeggende metafoor 'judo'. Hoe kun je bij het transformeren van een kamer, pand of gebied meebewegen met de kwaliteit en waarden die er al zijn, in plaats van -vanuit een neiging tot maakbaarheid- het bestaande geweld aan te doen?
WeMakeThe.City - Universiteitskwartier - rondleiding
HOH Architecten toont de voorheen identieke gevels Oude Turfmarkt
WeMakeThe.City - Universiteitskwartier - workshop
Workshops einde middag

Afsluiting

Tijdens de afsluiting werden de inzichten van de middag gedeeld en overgedragen aan de UvA en West8. Iedereen was het er over eens: het is een uniek gebied, waar veel mogelijk is, en waar bewoners, studenten, UvA personeel, passanten, fietsers en wandelaars elkaar veelvuldig zullen treffen en hopelijk zullen ontmoeten en groeten. Hoe al die verschillende gebruikers een plek kunnen krijgen in de transformatie werd als belangrijk thema gezien door de deelnemers, waarbij volop gebruik moet worden gemaakt van de kennis die in de buurt, bij de UvA en de HvA aanwezig is. Een fieldlab zou tegemoet kunnen komen aan deze twee verwachtingen.

Foto's

Tijdens de middag zijn er diverse foto's gemaakt. Wil je ze bekijken? Klik dan hier.